Welkom bij de blog van de blauwe wijting survey van 2023. In de week van 13 tot 17 maart is de akoestische apparatuur gecalibreerd. Op woensdag 15 maart werd een mislukte poging gedaan bij Penzance, Cornwell. Hier waren de golven te hoog, waardoor we de calibratie-bol niet konden vinden. Op donderdag 16 maart werd een succesvolle calibratie uitgevoerd in Barnstaple Bay. Tijdens de calibratie waren aan boord: Dirk Burgraaf, Thomas Pasterkamp, Ronan Serre en Felix Mueller.
Welcome to the blog of the blue whiting survey of 2023. In the week of 13 to 17 March, the acoustic equipment was calibrated. On Wednesday 15 March an unsuccessful attempt was made at Penzance, Cornwell. Here the waves were too high, so we couldn't find the calibration sphere. A successful calibration was carried out in Barnstaple Bay on Thursday 16 March. During the calibration were on board: Dirk Burgraaf, Thomas Pasterkamp, Ronan Serre and Felix Mueller.
Op zondagavond 19 maart komt Bram Couperus aan boord. De onderzoeksploeg is nu kompleet. Bram Couperus comes on board on Sunday evening 19 March. The research team is now complete.
Maandag 20 maart. Tijdens de calibratieweek is de internetverbinding via VSat erg instabiel. Telkens als het schip een hevige beweging maakt, raakt de schotel-antenne de verbinding met de satelliet kwijt. De verwachting is dat dit alleen maar erger wordt als we transecten gaan varen op de Atlantische oceaan. De oorzaak blijkt een defecte printplaat-module in het kastje van VSat-antenne. Deze module wordt besteld in de VS. De verwachting is dat deze dinsdag 21 maart zal worden afgeleverd in Cork. Dat betekent dat we hierdoor een dag vertraging zullen hebben bij vertrek.
Monday March 20. During the calibration week, the internet connection via VSat is very unstable. Every time the ship makes a violent movement, the dish antenna loses connection with the satellite. The expectation is that this will only get worse when we start sailing transects on the Atlantic Ocean. The cause appears to be a defective circuit board module in the VSat antenna box. This module is ordered in the US. It is expected to be delivered to Cork on Tuesday 21 March. This means that we will have a delay of one day on departure.
De haven van Cork op dinsdag 21 maart. - Cork harbour on Tuesday 21 March.
Anno 2023 is een goedwerkende internetverbinding heel belangrijk voor een zeegaand schip. Net als aan de wal worden de systemen aan boord steeds meer afhankelijk van internetverbindingen.
In 2023, a well-functioning internet connection is very important for a seagoing ship. Just like on shore, the systems on board are becoming increasingly dependent on internet connections.
Ondertussen beloven de weersvoorspellingen weinig goeds voor de komende dagen. - Meanwhile, the weather forecasts don't bode well for the next few days.
Op dinsdag 21 maart krijgen we bericht dat de module in Dublin bij de douane ligt en daar blijft hij kennelijk liggen, want op donderdag 23 maart hebben we nog steeds die printplaat niet. Nu hadden we voor donderdag wel aan de onderzoeksreis willen beginnen zonder internet, maar er staat deze week veel te veel wind. Volgens de weersvoorspellingen zal het pas op zaterdag verbeteren.
On Tuesday, March 21, we receive a message that the module is at the customs in Dublin and it apparently remains there, because on Thursday, March 23, we still do not have that circuit board. Now we would have liked to start the research trip before Thursday without internet, but there is far too much wind this week. According to the weather forecast, it will not improve until Saturday.
De haven van Cork op donderdagochtend 23 maart. - Cork harbor on Thursday morning, March 23.
We bestellen een mobiele Iridium-telefoon voor het geval we met een kapotte VSat-antenne gaan vertrekken. De Rijksrederij stelt voor een zeegaand schip namelijk als voorwaarde dat er op zijn minst een werkende telefoonverbinding is voor noodgevallen. De telefoon arriveert op donderdagochtend 23 maart.
We order an Iridium mobile phone in case we leave with a broken VSat antenna. The Rijksrederij stipulates that a seagoing ship must at least have a working telephone connection for emergencies. The phone arrives on thursday morning 23 March.
Op donderdag besluitend we om de volgende ochtend te vertrekken, zonder werkende VSat. Dit betekent dat we de komende weken geen blog kunnen bijhouden.
On Thursday we decide to leave the next morning, without a working VSat. This means that we will not be able to keep a blog for the next few weeks.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten