maandag 27 maart 2023

Blauwe wijting op Porcupine Bank - Blue whiting on Porcupine Bank

Op vrijdag 24 maart verlaten we on plek aan de kade langs de rivier de Lee in de haven van Cork. Omdat we veel tijd hebben verloren als gevolg van het slechte weer, hebben we in overleg met onze internationale partners besloten om de vier zuidelijkste transecten niet te doen: het Spaanse onderzoekschip Visconde de Eza heeft dit gebied al eerder onderzocht, waardoor de schade aan het onderzoek meevalt.

On Friday 24th March we leave our spot on the quayside along the River Lee in Cork Harbour. Having lost a lot of time due to the bad weather, we have decided, in consultation with our international partners, not to do the four southernmost transects: the Spanish research vessel Visconde de Eza has already explored this area before, so the damage to the research not too bad.

De kade bij Cobh, waar vandaan de Titanic vertrok op 11 april 1912 voor haar fatale reis. Cobh heette destijds Queenstown. - The quay at Cobh, from where the Titanic departed on April 11, 1912 for her fatal journey. At the time Cobh was called Queenstown.

We hebben een vaartocht van 230 mijl voor de boeg. De windkracht onderweg naar het startpunt varieert van westzuidwest 7 tot 10 beaufort, waardoor niet snel kunnen varen. Pas in de ochtend van zaterdag 25 maart, gaat de wind liggen. Om 9:27 UTC starten we met de survey op 52.55.40N - 13.30.98W in westelijke richting. In de eerste mijlen zien we meteen scholen, vlak boven de bodem op Porcupine Bank.

We have a 230 mile cruise ahead of us. The wind force on the way to the starting point varies from west-southwest 7 to 10 Beaufort, which means that it is not possible to sail quickly. Only in the morning of Saturday 25 March, the wind dies down. At 9:27 UTC we start the survey at 52.55.40N - 13.30.98W in a westerly direction. In the first miles we immediately see schools, just above the bottom on Porcupine Bank.

Trek 1, 25 maart 52.40N-13.36W,  1670kg blauwe wijting en 55kg evervis. - Haul 1, 25 March 52.40N-13.36W, 1670kg of blue whiting 55kg boarfish.

De vangst van trek 1 in de last. - The catch of haul 1 in the hold.

We zetten het net uit voor trek 1. De vangst bestaat uit blauwe wijting met 3% evervis. Hier bovenop Porcupine Bank is het 200m diep. Het is niet gebruikelijk dat blauwe wijting zo ondiep wordt aangetroffen. Normaal gesproken zien we blauwe wijting in een laag op ongeveer 450m lang de rand van het continentale plat en verder naar het westen in de oceaan waar het kilometers diep is.

We shoot the net for haul 1. The catch consists of blue whiting with 3% boarfish. Here on top of Porcupine Bank it is 200m deep. It is not common for blue whiting to be found so shallow. Normally we see blue whiting in a layer about 450m long at the edge of the continental shelf and further west in the ocean where it is kilometers deep.

Dit zijn de vijf soorten in de vangst van trek 1. Vanaf linksboven met de klok mee: blauwe wijting, schelvis, makreel, heek en evervis. - These are the five species in the catch of haul 1. Clockwise from top left: blue whiting, haddock, mackerel, hake and boarfish.

Evervis (Capros aper). - Boarfish (Apros aper).

Om 15:59 UTC stoppen we voor een CTD-opname. In de regel laten we de CTD-meetsonde zakken tot 1000m diepte, maar op deze locatie 52.55N-14.19W op Porcupine Bank is het slechts 300m diep.

At 15:59 UTC we stop for a CTD downcast. As a rule we lower the CTD probe to 1000m depth, but at this site 52.55N-14.19W on Porcupine Bank it is only 300m deep. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten